Vil du se mere?

SAKUI ApS Automotive Universe kræver at du logger ind for at se dette indhold i fuld længde.
Kontakt os for at oprette et abonnement. Er din virksomhed allerede abonnenter, tryk da på log ind.

    

Forside
Nyheder

Automotive Universe | Afgørelse ugyldiggør vurdering af om en bil er ny eller brugt

Afgørelse ugyldiggør vurdering af om en bil er ny eller brugt


Sagen handler reelt set om et køretøj med en første indregistrering den 23. december 2020 i udlandet. Køretøjet er blevet købt af en forhandler den 27. august 2021, hvor bilen kun havde kørt 1.000 km. 

Det er en virkelig rodet sagsfremstilling, og det er tydeligvis kun en lille del af sagens forløb, der er blevet offentliggjort. Meget af det der fremføres, giver generelt ikke mening, herunder hvorfor der er så meget fokus på markedsdannende nypris fra Motorstyrelsens side på et køretøj, de anser som nyt. 

Både klager og Motorstyrelsen er i sagen for Landsskatteretten enige om, at der er tale om et nyt køretøj med henvisning til registreringsafgiftsbekendtgørelsen. Bilforhandleren har argumenteret for, at det er deres fakturapris, der skal lægges til grund, mens Motorstyrelsen argumenterer for, at køretøjet er importeret med henblik på videresalg, hvorfor det skal være prisen ved salg til brugeren. 

Men Landsskatteretten går en helt anden rute – og afviser begge parters påstande og på baggrund af en (efter vores opfattelse forkert) fortolkning af gamle forarbejder fra 1991 afviser de § 27 i registreringsafgiftsbekendtgørelsen: 
 

Landsskatteretten finder i overensstemmelse med de ovenstående lovforarbejder, at et køretøj, som tidligere har været registreret i udlandet, ikke kan anses for nyt i forbindelse med, at køretøjet importeres til og registreres i Danmark. Registreringsbekendtgørelsens § 27 kan ikke ændre herpå.” 


Det er en meget udvidet fortolkning, og den fører med sig store fortolkningsproblemer helt generelt – ligesom det reelt set medfører en forskelsbehandling af køretøjer, der har været registreret i udlandet, og køretøjer, der allerede er i Danmark. 

Der står intet i deres fortolkning om, hvorvidt køretøjet, der importeres, skal være en vis alder, eller om det skal have haft kørsel i udlandet. Det eneste kriterium, der fremsættes, er, at det skal have været registreret i udlandet. 

Den praksis, det medfører, er, at køretøjer importeret fra udlandet, der har haft en udenlandsk registrering, uanset kilometerstand eller alder, skal behandles som brugte køretøjer. Det betyder, at de vil være undtaget for kravet om genberegning. Det er ikke sikkert, at det betyder noget registreringsafgiftsmæssigt, andet end at muligheden for afgift retur af de første 3 måneder ikke er til stede, da genberegning bruger samme principper som for brugte biler, men det vil have en direkte betydning for beskatningsgrundlaget for fri bil. 

Det skal hertil huskes, at udgangspunktet for beskatningen af en firmabil er den oprindelige nyvognspris. For leasingselskaber vil det være den dokumenterede købspris for køretøjet. Normalt skal denne korrigeres til den tekniske nypris, når køretøjet skal genberegnes, men dette vil ikke være tilfældet for de her køretøjer. 

Denne praksis vil således, ud over at ugyldiggøre en fastsat paragraf i registreringsafgiftsbekendtgørelsen, potentielt gøre det fordelagtigt for parallelimporterede helt nye firmabiler, der har haft en registrering i udlandet, da man vil fastholde den oprindelige nyvognspris i stedet for den tekniske nypris i op til 36 måneder. 

Vi har endnu ikke fået bekræftet, hvorvidt sagen er anket til domstolene, men det forventes, at dette gøres af Motorstyrelsen snarest. 

Du kan læse afgørelsen her: Nyt køretøj - Nyprisens fastsættelse (standardpriser.dk) - info.skat.dk 

 

Publiceret: 23. 01. 2025

Forfatter

Nikolaj Pihl
Senior Advisor
+45 25 500 273
np@sakui.dk