SAKUI ApS Automotive Universe kræver at du logger ind for at se dette indhold i fuld længde.
Kontakt os for at oprette et abonnement. Er din virksomhed allerede abonnenter, tryk da på log ind.
Genoptagelse af den oprindelige værditabsberegning ved kontrol af værditabsberegning
Skatteforvaltningen kan fremover genoptage det oprindelige afgiftstilsvar ved kontrol af værditabsberegninger, selvom 3-årsfristen for ordinær genoptagelse er overskredet, og betingelserne for ekstraordinær genoptagelse ikke er opfyldt.
Dog skal ændringer varsles senest 6 måneder efter, at Skatteforvaltningen er blevet opmærksom på forholdet, i overensstemmelse med skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.
Vil du læse mere om dette, har vi skrevet en nyhed på lovforslaget Automotive Universe - Nyt lovforslag om værditabsberegning og genberegning.
Frist for værditabsberegning ved genberegning
Der indføres en 7-dages frist for at anmode om værditabsberegning efter registreringsafgiftslovens § 9 a, stk. 3, regnet fra sidste rettidige genberegningstidspunkt (senest 3 måneder efter første registrering).
Anmoder virksomheder ikke inden for fristen, fortabes retten til værditabsberegning ved genberegningen. Værditabsberegning kan stadig ske ved leasingperiodens udløb eller afbrydelse, men de første 3 måneder kan ikke medtages, hvis der ikke er anmodet rettidigt.
Vil du læse mere om dette, har vi skrevet en nyhed om lovforslaget Automotive Universe - Nyt lovforslag om værditabsberegning og genberegning.
Afgiftsberigtigelse af autocampere efter minimumssatserne
Autocampere med en tilladt totalvægt på mindst 3 tons, skal ikke længere opgøre værdien af beboelsesdelen særskilt, men derimod afgiftsberigtiges til minimumsafgiften beregnet efter 45 pct.-reglen i registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 3. pkt.
Vil du læse mere om dette, har vi skrevet en nyhed om lovforslaget Automotive Universe - Nyt lovforslag fremsat ved folketingets åbning.
Opdatering i DMR
Motorstyrelsen har opdateret DMR så ”Betalt afgift” bliver til ”Opkrævet afgift”, grundet at de ikke kan forsikre om at afgiften reelt er betalt.
Tidligere var der krav om, at Skatteforvaltningen offentliggjorde det faktisk indbetalte beløb, men dette er ændret, da oplysninger om betaling håndteres i et separat system, der ikke er integreret med Motorregistret. Ændringen sikrer, at oplysninger i Motorregistret kan opdateres automatisk, men det betyder også, at offentliggjorte beløb ikke nødvendigvis afspejler faktisk betaling.
Den afgiftspligtige værdi skal angives samtidig med indregistreringen
Fremover skal køretøjsafgiften angives senest ved indregistreringen i Motorregistret. Ændring af den afgiftspligtige værdi bliver ikke mulig efter indregistrering. Fejl i angivelsen kan kun rettes ved anmodning om genoptagelse til Skatteforvaltningen.
Ændring af CO2-beregning for køretøjer på mindst 2.585 kg
Beregningen af brændstofforbrug eller CO2-udledning for tunge køretøjer ændres, så det ikke længere er fordelagtigt at anvende en beregning frem for en faktisk måling. Samtidig indføres tilsvarende regler i registreringsafgiftsloven, så CO2-udledningen fastsættes ensartet til brug for både registreringsafgift og grøn ejerafgift.
Vejafgiftsloven
Den periodebaserede afgift for lastbiler og lastvognstog over 12 tons, der bruges til godstransport, afskaffes med ophævelsen af vejbenyttelsesafgiftsloven, som erstattes af vejafgiftsloven.
Vejafgiften beregnes ud fra antallet af kilometer, det afgiftspligtige køretøj kører på veje omfattet af vejafgiftsloven, samt en sats pr. kilometer, der afhænger af køretøjets totalvægt og CO2-udledning.
Køretøjer der i forvejen er fritaget for vejbenyttelsesafgift, vil som udgangspunkt fortsat være fritaget.
Se Motorstyrelsens vejledning om fritagelse og afgiftspligt for køretøjer omfattet af vejafgiftsloven: Vejledning om fritagelse og afgiftspligt | Motorstyrelsen.
Fristforlængelse for ændring af en afgørelse om et køretøjs registrering
Fra den 1. januar 2025 kan Skatteforvaltningen genoptage og ændre en registreringsafgørelse i op til 3 år efter køretøjets registrering, mod tidligere 6 måneder. De eksisterende undtagelser til fristen forbliver uændrede. Formålet med udvidelsen er at sikre, at Motorregistret viser de korrekte oplysninger samt at det rette beløb bliver opkrævet i afgift.
Fristen for at træffe afgørelse forlænges fra 1 til 3 måneder fra varsling. Vær opmærksom på, at det stadig vil være muligt at forlænge denne frist, hvis det vurderes nødvendigt. Forlængelsen skal ske efter anmodning fra køretøjsejeren, og det skal kunne dokumenteres, at en sådan anmodning er blevet indgivet.
I praksis administreres dette lempeligt. Køretøjsejere vil som udgangspunkt få en fristforlængelse, hvis det vurderes, at dette er afgørende for deres mulighed for at fremskaffe nye oplysninger til sagen. En fristforlængelse kræver en konkret vurdering af sagens kompleksitet, typen af de forventede oplysninger samt begrundelsen for, hvorfor oplysningerne ikke kunne fremskaffes tidligere.
Fristen gælder for varslede ændringer fra og med den 1. januar 2025.
Formålet med ændringerne er at sikre korrekte oplysninger i Motorregistret, korrekt afgiftsopkrævning, og en bedre sagsbehandlingsproces, især ved masserettelser. Fristerne harmoniseres desuden med skatteforvaltningslovens regler.
Ændrede satser i vægtafgiftsloven
Grundbeløbene for vægtafgift og udligningsafgift justeres for personbiler, motorcykler, busser, varebiler og lastbiler. De aktuelle beløb kan ses på Skatteministeriets her: Vægtafgiftsloven | Skatteministeriet
For udligningsafgift indføres en procentregulering:
De regulerede beløb afrundes opad til nærmeste 10 kroner og opkræves fra første afgiftsperiode efter nedsættelsen.
Ændrede satser i brændstofforbrugsafgiftsloven
Ligesom i vægtafgiftsloven er der ændrede satser. Grundbeløbene for grøn ejerafgift, herunder udligningsafgift, justeres for dieseldrevne biler. Derudover reguleres grundbeløbene for CO2-ejerafgift for alle biler samt den CO2-baserede udligningsafgift for dieseldrevne biler.
De nye grundbeløb kan findes på Skatteministeriets her: Brændstofforbrugsafgiftsloven | Skatteministeriet
Ligesom ved vægtafgiftsloven indføres en procentvis regulering af grundbeløbene for udligningsafgift:
De regulerede beløb afrundes opad til nærmeste 10 kroner og opkræves fra første afgiftsperiode efter nedsættelsen.
Opdatering af WLTP-målenorm rammer PHEV
Fra den 1. januar 2025 skal nye PHEV-modeller testes efter en ny og strengere målenorm kaldet Euro 6e-bis, hvor teststrækningen forlænges. For eksisterende PHEV-modeller på markedet træder den ændrede målenorm først i kraft fra den 1. januar 2026.
Vi udgav den 8. januar 2025 en artikel om emnet. Læs mere her: Automotive Universe - Opdatering af WLTP målenorm rammer PHEV
Fald i renten for restafgift
Fra den 1. januar 2025 reduceres rentesatsen for restafgift til 5,4 %. Renten sænkes ligeledes ved genberegning efter denne dato.
Læs mere om betydning her: Automotive Universe - Fald i renten for restafgift
Tidsmæssig grænse for eksportanmodningens levetid
En ny regel indfører en tidsmæssig grænse for, hvor lang tid der maksimalt må gå fra anmodning om eksportgodtgørelse og til at køretøjet kan dokumenteres udført af landet. Denne ændring kræver dog en teknisk opdatering af Motorregistret og vil først træde i kraft den 1. juli 2025, hvorefter køretøjet senest skal være udført 3 måneder efter fremsættelse af anmodningen.
Læs mere under punkt 2.13 her: Automotive Universe - Omfattende lovforslag i udkast om ændringer til registreringsafgiftsloven.
Bilafgifter 2025
Ved beregning af registreringsafgiften skal satserne for 2025 anvendes. Derudover introduceres en række ændringer med betydning for beregningen:
Du kan læse mere om satserne og ændringer samt betydning herfor her: Automotive Universe - Bilafgifter for 2025 er offentliggjort.
Dieselafgift
Fra den 1. januar 2025 forhøjes dieselafgiften med 50 øre/l på diesel til vejtransport og entreprenørmaskiner mv.
Læs mere her: Automotive Universe - Forhøjelse af dieselafgift fra 2025.
Genoptagelsesfrist for anmodning om elafgiftsgodtgørelse ved ændrede krav til elmålere
Fristen for at søge om genoptagelse om elafgiftsgodtgørelse er den 12. maj 2025, hvis styresignalet giver anledning hertil. Dette kan f.eks. give mening, i de tilfælde, hvor elmålere ikke har levet op til de tidligere gældende krav.
Du kan læse mere om de krav, der gælder for genoptagelse her: Automotive Universe - Styresignal om ændrede krav til elmålere ved elafgiftsgodtgørelse.
Procentsats for beskatning af fri bil og miljøtillæg
Satsen for beskatning af fri bil udgør kun en sats på 22,5 %. Herudover stiger miljøtillægget til at være ejerafgiften x7.
Du kan læse mere om dette her: Automotive Universe - Grundlæggende om de nye bilafgifter.
Opkrævningsløsning
Skattevæsenet arbejder på en ny opkrævningsløsning, og forventningen er, at den vil blive implementeret gradvist fra 2025.
Du kan læse mere om opkrævningsløsningen her: Automotive Universe - Lov om vejafgifter og aftale om gældsinddrivelse.
Få mest muligt ud af disse nye regelændringer og forenklinger inden for motorområdet ved at sikre dig, at din køretøjsadministration er opdateret og i overensstemmelse med de seneste bestemmelser – kontakt os endelig!
Publiceret: 15. 01. 2025
Vibeke Olsen
Advisor
+45 25 500 275
vo@sakui.dk
Morten Knudsen
Assistant
mk@sakui.dk