Vil du se mere?

SAKUI ApS Automotive Universe kræver at du logger ind for at se dette indhold i fuld længde.
Kontakt os for at oprette et abonnement. Er din virksomhed allerede abonnenter, tryk da på log ind.

    

Forside
Nyheder

Vejledning med retningslinjer for udvælgelse af annoncer ved værdifastsættelse af brugte køretøjer

Vejledning med retningslinjer for udvælgelse af annoncer ved værdifastsættelse af brugte køretøjer 

Udsendt af Motorstyrelsen januar 2025. 

 

De grundlæggende principper 

Grundlæggende skal de udvalgte køretøjer være så identiske som det konkrete køretøj, som muligt. Det gælder også km-standen på de udvalgte køretøjer. 

Der skal som udgangspunkt vælges 3-5 tilsvarende køretøjer til værdifastsættelsen, og gerne flere køretøjer.  

Identiske køretøjer skal forstås som køretøjer, der opfylder nedenstående punkter: 

  • er samme mærke og model som køretøjet, der skal værdifastsættes. 
  • er samme årgang og er indregistreret første gang samme år. 
  • har samme motor/ydelse. 
  • er samme karosserivariant. 
  • har samme udstyrsniveau. 
  • har nogenlunde samme km-stand. 
     

Solgte køretøjer skal prioriteres højere end ikke-solgte køretøjer, men der skal tages udgangspunkt i udbudsprisen på det solgte køretøjer, ikke på salgsprisen (som kan være blevet påvirket af f.eks. en byttebil). 

Der skal som udgangspunkt anvendes annoncer på køretøjer, som er til salg på tidspunktet for værdifastsættelsen, men der kan efter en konkret vurdering anvendes historiske annoncer på køretøjer, der har været udbudt til salg i op til 12 måneder før værdifastsættelsen. Motorstyrelsen kan i forbindelse med pristjek og lignende også anvende annoncer på køretøjer, som har været udbudt til salg op til 3 måneder efter værdifastsættelsen. 

Som hovedregel medtages der ikke annoncerede køretøjer, der har en liggetid på mere end 3 måneder (uden en justering af annonceprisen i nedadgående retning). 
 

Rækkefølge ved valg af andre valgkriterier 

Når der ikke findes et tilstrækkeligt annoncemateriale ved udsøgning af identiske køretøjer, kan følgende prioritering af udsøgningskriterier i de fleste tilfælde bruges til at finde annoncekøretøjer, som kan anvendes i værdifastsættelsen: 

  1. Andre udstyrsvarianter 

  1. Første registrering før eller efter det konkrete køretøj. Først +/-1 år og derefter +/- 2 år. (obs: ift facelift og modelskift) 

  1. Andre udstyrsvarianter og andet registreringsår. 

  1. Samme første registreringsår, men anden motorydelse og udstyrsniveau. 

  1. Samme første registreringsår, men anden motor og udstyrsniveau. 

  1. Udvidelse af registreringsår, motor og udstyrsniveau. 

Ved beregning af handelspris, skal der korrigeres i forhold til afvigelser på udstyr, årgang, motor og km. Det gøres ved at tage udgangspunkt i forskellen i nypris, hvor den procentmæssige forskel i nypris anvendes til at regulere det konkrete køretøj i handelspris med samme procentsats. 
 

Specielle køretøjer 

Nogle køretøjer kan være så specielle, at det ikke er muligt at findes tilsvarende køretøjer efter principper beskrevet ovenfor. I disse situationer kan udsøgningen udvides til at omfatte: 

  • køretøjer, der er annonceret til salg uden afgift. 
  • køretøjer, der i øvrigt vurderes sammenlignelige, uden at de falder ind under de ovennævnte kriterier nævnt i afsnit 2 og 3. 

Køretøjer annonceret uden afgift kan benyttes til at understøtte værditabet på det konkrete køretøj ud fra dettes nypris uden afgift. Det er også muligt at omregne annonceprisen ekskl. afgift til en pris inkl. afgift og så anvende denne annoncepris inkl. afgift i værdifastsættelsen. 

Benyttes der andre mærker eller modeller, er det væsentligt, at det understøttes og begrundes, hvorfor disse vurderes sammenlignelige. Der kan for eksempel lægges vægt på, om køretøjet er sammenligneligt med hensyn til nypris, årgang, ydelse/motor, karrosseritype, anvendelse, målgruppe og/eller sjældenhed. 

Specielle køretøjer kan også have en liggetid, som er længere end 3 måneder, som derfor kan indgå i sammenligningsgrundlaget. En lang liggetid for mere specielle køretøjer er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at annonceprisen ikke afspejler markedsprisen.  

For meget specielle køretøj medet begrænset udbud, kan der være situationer, hvor der ikke kan findes 3 sammenlignelige køretøjer. 

Link: Retningslinjer for annonceudvælgelse ved værdifastsættelse af brugte køretøjer - info.skat.dk 

Publiceret: 15. 01. 2025

Forfatter

Jacob Skjærris
Senior Advisor
+45 25 500 272
js@sakui.dk