Vil du se mere?

SAKUI ApS Automotive Universe kræver at du logger ind for at se dette indhold i fuld længde.
Kontakt os for at oprette et abonnement. Er din virksomhed allerede abonnenter, tryk da på log ind.

    

Forside
Nyheder

Plug-in hybrid

Opdatering af WLTP målenorm rammer PHEV

Plug-in hybrider har et fuldt opladet batteri, når WLTP-testen indledes, og testkørsel fortsætter efter batteriet er kørt tomt. Dvs. der måles hvor langt bilen kan køre kun på strøm og brændstofforbruget ved et tomt batteri måles også.

Med virkning fra 1. januar 2025 skal nye PHEV modeller måles efter en ny og skrappere målenorm kaldet Euronom 6e-bis, hvor den kørte teststrækning forlænges. Den ændrede målenorm gælder for eksisterende PHEV modeller på markedet først fra 1. januar 2026.

Det betyder i praksis, at den såkaldte ”Utility factor” skærpes, som er fordelingen mellem kørsel på rent el og kørsel på fossil brændstof (hvor batteriet er tomt og bilen fungerer som en ikke ladbar hybrid).

Hvis en plug-in hybrid kan køre f.eks. 60 km på strøm inden batteriet er fladt og har en udledning på f.eks. 120 gr. CO2 med et tomt batteri, så vil den samlede CO2 udledning være som nedenfor:

Samlede CO2 udledning ved plug-in hybrid biler. Kilde: SAKUI:

 

Det betyder, at en plug-in hybrid skal have en længere rækkevidde på el for at kunne komme under grænsen på 50 gr. CO2/km, der klassificerer bilen som en lavemissionsbil med en dertilhørende lavere registreringsafgift. Det betyder i praksis, at mange plug-in hybrider skal kunne køre ca. 80 km på el for at komme under grænsen for lavemission.

 

Disatance in Char depleting operation. Kilde The ICCT

Kilde: THE ICCT

Fra 1. januar 2027 skærpes krav yderligere for nye plug-in hybrid modeller med skifte til Euronorm 6e-bis-FCM, som gælder for alle nye plug-in hybrider på markedet med registrering fra 1. januar 2028.

 

Hvilken betydning har det?

Det er tidspunktet for bilens første registrering, som bestemmer målenormen. Så brugte biler med en CO2 udledning efter WLTP på f.eks. 48 gr. CO2/km vil fortsat blive afgiftsberigtiget som et lavemissionskøretøj. De korrekte data kan findes på bilens CoC dokument.

Eksemplet i tabellen viser, at plug-in hybrider med en CO2 udledning på over 20 gr. CO2/km kan få svært ved at holde sig under grænsen for lavemission fra 2026. Det gælder f.eks. flere modeller fra Porsche.

Vi ser allerede nu, at mange plug-in hybrider får større batterier og dermed længere rækkevidde på el. Samtidig arbejdes der på at reducere forbruget, når batteriet er tomt. Disse trends må forventes at fortsætte. Yderligere bliver ladehastigheden også forlænget på mange nye plug-in hybrider.

Da Skatteministeriet i 2022 undersøgte brugen af plug-in hybrider i Danmark, var konklusionen at bilister med en plug-in hybrid hyppigt blev opladet hjemme, men at de sjældent blev opladet på ruten (mange kunne dengang kun oplades med en fase og 3,7 kW). Selvom enkelte modeller kan falde for de nye og skærpede målenormer, så er det med til at gøre plug-in hybrider mere brugbare, når den elektriske rækkevidde forlænges for at leve op til de skærpede krav. 

Publiceret: 08. 01. 2025

Forfatter

Jacob Skjærris
Senior Advisor
+45 25 500 272
js@sakui.dk