SAKUI ApS Automotive Universe kræver at du logger ind for at se dette indhold i fuld længde.
Kontakt os for at oprette et abonnement. Er din virksomhed allerede abonnenter, tryk da på log ind.
Sagen omhandlede værdifastsættelsen af en Skoda Kodiaq 1,4 TSi 150 DSG tilbage i 2018. Klageren havde i februar registreret bilen som udlejningskøretøj og foretog genberegning i maj 2018.
Ved genberegningen blev værdifastsættelsen baseret på fem sammenlignelige køretøjer, hvoraf to havde en kraftigere motor. Alle køretøjer var i udstyrsversion ”Style”, og forhandleren havde fået eftermonteret læderindtræk i sagens køretøj. Selvanmelderen havde anvendt fradraget for middel stand samt fradrag for særlig anvendelse, ligesom der var foretaget et skønsmæssigt fradrag på 50.000 kr. i på grund af udstyrsniveauer. Handelsprisen blev sat til 401.259 kr. af selvanmelder.
Pristjek af Motorstyrelsen og klage til Motorankenævnet
I september 2018 foretog Motorstyrelsen et pristjek og hævede handelsprisen til 447.600 kr. og nyprisen til 481.290 kr. Dette skyldtes bl.a., at de to annonceeksempler med køretøjer af kraftigere motorvarianter ikke kunne indgå i sammenligningsgrundlaget. De opretholdt fradraget for middel stand og for særlig anvendelse.
Sagen blev påklaget til Motorankenævnet, som lavede en fornyet vurdering og en mindre justering af handelsprisen til 446.000 kr. og nyprisen til 474.468 kr.
Motorankenævnet tilbageviste flere argumenter fra klager. Nævnet konstaterer blandt andet:
Klage til Landsskatteretten og Byretten
Sagen blev derefter påklaget til Landsskatteretten (jr. nr. 18-0026200), men afgørelsen er ikke offentlig tilgængelig. Sagen blev derefter indbragt for byretten (SKM2024.559.BR).
Hovedspørgsmålet var, om Motorankenævnet var berettiget til at ændre den selvanmeldte handelspris, og om der var grundlag for at tilsidesætte nævnets afgørelse.
Skatteministeriet fremførte blandt andet, at det alene er skattemyndighederne, som har kompetencen til at fastsætte handelsprisen på et brugt køretøj. Selvanmelderordningen blev indført for at forenkle afgiftsberigtigelsen, og overdragede efter Skatteministeriets opfattelse kompetencen til at udøve skøn. Skatteministeriet er således af den klare overbevisning, at forvaltningen udelukkende skal sandsynliggøre at selvanmelders værdifastsættelse er forkert, og at det i øvrigt er forvaltningen der definerer, hvornår en værdifastsættelse kan anses for at være forkert. Dette gælder også hvad angår den data og information der anvendes.
Skatteministeriet er således af den opfattelse, at det er skatteforvaltningen der bestemmer hvilken data der skal bruges, da det kun er forvaltningen der har kompetencen. Dette vil også forklare den afvisning der indtil videre har været over, at Motorstyrelsen og Motorankenævnene anvender nypriser der ikke kan findes af selvanmeldere og biler der allerede var solgt inden anmeldelsestidspunktet eller biler der først blev annonceret efter anmeldelsestidspunktet.
På baggrund af dette, fandt Byretten, at:
Vores vurdering af sagen
Sagen har strakt sig over næsten seks år fra det første pristjek i september 2018. Inden man kaster sig ud i en sådan sag, som både tager tid og kræver juridisk rådgivning, bør man nøje overveje forløbet.
Fokus i sagen har i høj grad været på, hvad skattemyndigheder har hjemmel til:
Klager bliver tilsidesat i alle instanser. Skatteministeriet slår fast, at kompetencen til at foretage en værdifastsættelse ligger hos skattemyndighederne med udgangspunkt i relevant materiale, som er til rådighed uanset om selvanmelder ikke har det samme materiale til rådighed.
Når en selvanmelder påklager en afgørelse fra Motorstyrelsen, er det derfor vigtigt at kunne understøtte sin egen værdifastsættelse med konkret dokumentation, som er relevant for sagen.
Publiceret: 29. 11. 2024
Jacob Skjærris
Senior Advisor
+45 25 500 272
js@sakui.dk