Vil du se mere?

SAKUI ApS Automotive Universe kræver at du logger ind for at se dette indhold i fuld længde.
Kontakt os for at oprette et abonnement. Er din virksomhed allerede abonnenter, tryk da på log ind.

    

Forside
Nyheder

Aftale om Finanslov 2025

Den største ændring på transportområdet i 2025 ser ud til at være en ekstra stigning på diesel på 50 øre pr. liter + indeksering og moms, hvilket samlet sender afgiften på diesel op med 65 øre pr. liter. Hvis man f.eks. kører 18.000 km årligt i en bil med et reelt brændstofforbrug på 18 km/l, bruger man 1.000 l diesel om året og skal derfor betale 650 kr. mere i afgifter, svarende til 54 kr./mdr.

Til gengæld sænkes udligningsafgiften på dieselbiler. Hvis dieselbilen er opgivet til at køre 24 km/l, falder udligningsafgiften med 840 kr. årligt. Selve ejerafgiften stiger dog en smule fra 780 kr. årligt til 840 kr. årligt, men samlet set bliver det stort set udgiftsneutralt for en bilist med et normalt kørselsforbrug.

For tunge køretøjer træder vejafgiften for lastbiler med en totalvægt på mindst 12 tons i kraft den 1. januar 2025, hvilket vil gøre det dyrere at transportere varer rundt i Danmark. En regning, som ender hos forbrugerne.

 

Der er ikke meldinger om opdatering af forslaget udover de politiske aftaler, og forslaget til Finansloven 2025 rummer ikke de store forandringer for bilbranchen. Der er dog en målsætning om at fjerne opgaver svarende til 1.000 fuldtidsstillinger på tværs af den statslige administration.

Det betyder, at Motorstyrelsen planlægger at lukke de sidste fire fysiske motorekspeditioner i København, Odense, Aarhus og Aalborg den 1. juli 2025. Derudover vil de kun levere digital betjening, mens lokale nummerpladeoperatører, som f.eks. synshaller, fortsat kan udlevere nummerplader fysisk.

Det stigende antal elbiler gør det tilsyneladende svært at budgettere med indtægter fra bilafgifter i 2025. Finansministeriet forventer et stort fald i afgifterne fra benzin og diesel, mens de forventer et provenu fra registreringsafgiften på kun lidt under niveauet i 2023.

Vi tror ikke på et stort fald i forbruget af fossilt brændstof, da bestanden af fossile køretøjer kun falder langsomt, og bilkørsel ser ud til at være ret stabilt. Desuden stiger afgiften på diesel ekstra i 2025, hvilket i et vist omfang bør kompensere for en faldende bestand af fossile køretøjer og forskydninger i grænsehandlen.

Til gengæld betyder det høje salg af nye og brugtimporterede elbiler, at statens provenu fra registreringsafgiften sandsynligvis vil fortsætte med at falde markant i 2025. Provenuet fra registreringsafgiften for det første halvår af 2024 var på 3,4 mia. kroner.

Finansieringen af Finansloven for 2025 bygger på den stabile danske økonomi, som blev præsenteret i den seneste Økonomiske Redegørelse fra august 2024. Udover reduktionen i antallet af ansatte i staten og allerede planlagte politiske aftaler er der ikke planlagt yderligere skatter og afgifter eller reformer for at skaffe finansiering.

Publiceret: 22. 11. 2024

Forfatter

Jacob Skjærris
Senior Advisor
+45 25 500 272
js@sakui.dk